Ben je het niet eens over gedragingen of beslissingen van de school? Of vind je dat school iets heeft nagelaten of niet (tijdig) heeft ingegrepen? Dan ga je hierover eerst het gesprek aan met school.
In de schoolgids staat vermeld wat hiervoor de standaardprocedure is. Vind je de uitkomst van het gesprek niet acceptabel, dan heb je als ouder/ verzorger het recht om een klacht in te dienen bij een klachtencommissie. De klachtenregeling van de betreffende school vind je in de schoolgids of de website van de school.
Klachtencommissie
De klachtencommissie bestaat uit minstens drie leden, waarvan de voorzitter niet op de school werkzaam is. Ook mag degene over wiens gedragingen de klacht gaat, niet deelnemen in de behandeling van de klacht. Vele scholen kiezen ervoor om zelf geen klachtencommissie te vormen, maar zich aan te sluiten bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC)
De LKC geeft binnen vier weken na de zitting een oordeel en advies aan het schoolbestuur. Dit is geen bindende uitspraak. De school mag dus besluiten het oordeel naast zich neer te leggen, maar dit komt weinig voor. Het schoolbestuur deelt mee aan de klager en de klachtencommissie wat voor maatregelen er aan de hand van het advies worden getroffen.
Landelijke Klachtencommissie (LKC): https://onderwijsgeschillen.nl/commissie/landelijke-klachtencommissie-onderwijs-lkc/procedure
Kun je geen antwoord op je vraag vinden? Neem dan contact op met onze ouder- en kindadviseur. Graag zelfs! We luisteren naar je en denken graag met je mee!
Maaike van Ham
Ouder- en kindadviseur
E-mailadres: m.vanham@swv-peellandpo.nl
Whatsapp: 06 83 99 18 90
Telefoonnummer: 06 83 99 18 90
Of vul het contactformulier in: